Tuesday, February 28, 2012

Sempurna @ Semperena?

Sleymets Peggy...Ari berjln mcm biasa. Masa berjalan mcm biasa. Benda sekeliling pun mcm biasa. Xda papa prubahan gilak. Aku pun? ntahla, mcm biasa ka x. Ya org sekeliling aku jak dapat nangga adakah aku mcm biasa @ x. Mun sidak ada nanyak "Pakenak ngn kawu Jiz, lain mcm jak upa, mcm knak bla bla bla....", ya retinya aku x seperti biasa mcm hari lain la. Mun xda nanyak maknanya aku biasa mcm hari biasa lain la retinya nk.

Aritok tek, aku yg bnyak nanyak trutamanya murid aku, sbb aku nangga murid aku (x suma kelas) ada yg lain.Sik sperti mcm ari biasa yg lain. Jd aku nanyak la ngn murid aku, mcm2 la jawapan diberik sidak ya.Ada yg jawab logik, ada yg jwb x taukla & sumala, ada jwak yg tebebek2 (nya nk madah tp susunan perkataan dlm ayat x btol). Aku senyum jakla nengar jwapan sidak, makin nk terbebek2 nk madah ya tek, kotan ku x mok bazir masa, padah jakla "Xpala, cekgu paham, cekgu pun tau, cekgu pnah rasa masa cekgu belajar mcm kamu dulu".

Ya jawapan x mok ambik tauk gilak sbenanya, tp yala tugas sebagai 'pelita' tok mesti mok pandei ngambik ati & nunjok kita care supaya sidak sik bencik & ilang minat ngn kita (ilang minat bukan jatoh hati k), ilang minat  mok blaja. Ya susah, alu x berkat upa brg d ajar klak. Bila dh ilang minat nemiak alula x mok blaja gik, bila x mok blaja nemiak alula merosot ujian pa suma dak akademik ya. & bila dah merosot siapla ibu ibu bapa bapa yg ambik berat hal anak anak sidak alu la pikei nk nyalah sapa. Mun ibu bapa yg berpikiran waras opkos nya xkan bertindak melulu manas ngn cekgu, tp mun nk nisik ya? Kompomla gunong brapi ngembak mulut madah cekgu sanok2 ya x pandei ngajar anaknya.ahaaah..

Harus diengatla, suma manusia x sempurna, trmsokla cekgu. X suma nya sempurna, x sumanya btol. ada jwak shit happens! berlaku.Jadi jgn dianggapla cekgu tok serba sempurna, ada jwak keperlaun n khendak, ada jwak prasaan, ada jwak emosi. Bila dah sik terkawal dak emosi & prasaan suma ya paham2 jakla tindakan yg x spatutnya dipolah alu terpolah. Bila dah terpolah x btol alu jadi salah. Bila jadi salah alu berbalah & sterusnya nama jadi jaik & jadi taik. Fuh...aku x maok gia, mintak jaohla.

Jadi, mana2 manusia di dunia tok bringatla (trmasok aku) jgn engat dirik sempurna @ perfecto sbb kt bukan X-Men @ watak2 dalam filem yg boleh d susun ator jalan critanya oleh pengarah pilem. Jadi dirikpun, jgn cuba jadi org lain (sikt2 blehla, k motivasi dikpun) & engat org skeliling trutamanya kluarga & org yg kt sayang & org yg sayang kita (erk,aneh).

K la bujang & dara sekelian alam, mupok lok kmk, dh msk waktu rehat, cekgu pun plu refill jwak perut tok koh. Assalamualaikom!

p/s: Aku dah ada kabel baru utk kayu ria Kotax-X 360 ku, bleh brentam sampei pagi d ujong minggu klak.eheee


No comments: