Sunday, February 26, 2012

Ahad Pergi, Isnin Mari. (*baca k ngisik masa)

Bekerja menambah pendapatan @ beroleh pendapatan. Tanpa bekerja kita xkn dpdt apa2. & opkos tujuan kita bekerja adalah untuk oleh gaji. Gaji yg digunakan untuk menyara dirikpun & proceed dgn benda lain dlm idup kita, fulfill kehendak dan napsu.

Tujuan aku nulis blog tok xda la nk nyampei sesuatu yg besar isipadu maklumatnya. Juz skadar nk menulis k ngisik masa yg x brapa lapang tuk (ada kerja lain, tp juz ilek lok, ada gik skit masa k molah klak). Berbalit ngn hal bekerja tadik, dh nama bekerja nak x kesahla kerja ya mcmnei. mlibatkan fizikal @ mental. Ada yg suka berkerja & ada yg sik suka dengan kerja yg dikerjanya
(tang bebelit jak upa bunyi) tp yala, dah nama kerja, mun xda kerja, xdala oleh k nyara idup. So yala pentingnya kerja. Jgn malas (ya pesanan utk ku pun jwak).

Dolok masa gik jaman nemiak, x pnah tepikei pun aku nk keja apa. Bila ngenang dirik d waktu persekolahan dolok pencapaian akademik sikla seberapa, sedang2 jak. Ckp mkn & skadar lulus (tp ada jwak subjek kantoi). Mmg ada pasang angan-angan cita2 tek nk jadi profesor la, doktor la & cita2 gempak nk lain tp yala dengan usaha yg kurang & mmg terlampau kurang maka cita2 ya x tercapai la jwak. Nk nyesal kinek tok sik guna jwak. Usah dikenang pristiwa yg lepas. Masa yg nentu masa depan kita & semua yg berkaitan ngn hidup kita. Kita juz proceed & jadi survivor jak dlm idup kita pun. Pandei kita mbak dirik kita, jaga olahan kita, amal gaya idup bgs, Insyaallah suma akan berjalan lancar.

Aku nektok, bkn bunyi nk klaka lawa @ crita kosong, aku bersyukor ngn dirik aku nektok (kadang2 pun ada jwak asa mcm x besyukor...manusia nak). Berkat usaha dirikpun yg sik berapa, bimbingan dr keluarga trutamanya family aku & org2 yg penah mendidik & bala2 geng nektok aku dh kira mencapai separuh dari matlamat idup aku. Aku x plu nk begantung arap mkn & minum dari mak & bapak ku yg telah berjasa menyara aku dari lahir sampeila aku nektok jadi manusia. Aku nektok dh berkerja & beroleh pendapatan dirikpun..dh mampu nyara idup dirikpun.

Dalam kita bekerja ya, sigek jak plu d engat, jalan kan tugas @ kerja yg diberikkan dengan jujur & amanah (walaupun kadang2 menyimpang  jwak ). Mmg susah kita nk mnjalankan tugas mengikut kehendak profesion masing2. Kita juz cuba melakukan yg terbaek jakla. Janji berjalan tugas & mencapai apa yg di target. X kesah kita ekot cara kita pun janji nya btol & membantu kita achieved objektif tugas kita (asal jgn ngamal rasuah jak).

So, sempena dh nk mula ari bekerja tok (Isnin-Jemat), marila kita bersama2 merajinkan dirik bekerja. bekerja dengan ikhlas supaya suma yg d oleh ya dapat berkat. Mengeluh x salah dlm kerja yg dipolah. mun xda keluhan, xdala asam garam kehidupan nk. alu sik 'spice up your life' la klak idup & jd x menarek. Kita perlukan masam, manis, pait, tawar suma dlm kehidupan kita. K geng, selamat berkhidmat sik kira mana2 yg keja gobermen @ swasta, live up ur life & make it more & more better. :)..Assalamualaikom...

p/s: make mistakes & learn from it.rebuild idup aku pun sbb aku adalah arkitek dlm idup aku pun. ;)

2 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum. motivate dirik nampak? haruslah oo. :D bagus2. setuju. Kita mestilah jalan tugas kita benar2 nak, mok gaji yang di oleh tiap bulan ya pun berkat juak. :D

dudi madah gaji. kmk yang sekadar nerimak elaun nektok pun rasa serba salah mun x nak molah kerja. haha. takut x berkat~~ gudluck cikgu! :)

ajeez said...

aok, k engat dirik pun jwak.ehee