Thursday, February 23, 2012

.Payday & Payback. (*harus baca mun paham klaka Sarawak)

Salam sejahtera kepada segala makhluk sekian alam, sambil dudok termenong & tercangok aku d umah, terdetik tangan ku nk menulis sesuatu kt blog tuk. Dengan otak ku jadi mastermind aku carikla apa-apa perkara yg boleh ditulis & dikongsi bersama. Pikei punya pikei, carik punya carik, kikis punya kikis, baruk ku engat arituk baru payday ari gaji bak kata org. Ya bleh jadi benda/ subjek yg best k kita kongsi.

Tiap bulan, tiap tahun sepanjang tempoh kita bekerja kt mana2 sik kira la swasta ka, gobermen (kerajaan) benda yg kita x kan miss & sentiasa kt tunggu & kita arap dapat melunaskan segala permasalahan prasaan d sebabkan oleh sengkek opkos la ari gaji. Ari gaji berputar ngekot tarikh matangnya nk klua, dah kua, berpusu-pusu la bala2 org especially dak gobermen (apabila tarikh 23 tiba) nuju ke bank nk nyucok dindin ajaib ( ATM ) ngeluar kertas ajaib (duit laaa) & op kos la kertas ajaib yg dikeluarkan ya dgunakan untok tujuan tertentu, multi purpose (k maya utang keta, umah, setel dak bil astro itu ini & meli brg kperluan umah serta meli brg k muas napsu khendak).

SIK TERKECUALI adalah aku insan hina dina yg menunggu tarikh keramat ari gaji tuk.ahah. Byk nk d plan dgn duit hasil penat lelah (x lelah gilak pun, lelah utak jak). Yg paling penting aku dah mind set kan palak utak ku & cuba disiplin pendirian aku (aku tok mudah nk ubah pendirian) perkara yg utama bila klua gaji adalah setelkan segala utang, bayar ironhide ku (kreta aku), bayar bil, & yg paling utama merik duit ngn mak ku (tok bukan dikira utang k, tuk adalah tanggungjawab sbg anak). Lepas setel segala-mala (aie eh, skati ku merogol jak bahasa, sorilah ah) barukla mikei nk benda lain apa nk dguna ngn duit gaji ya tek.

Marek, setel jak dak segala utang piutang, aku ngn coleague (btol ka spelling omputeh ku tuk?) merangkap rakan serumah aku pegi bebeli brg kperluan umah, segala dak brg mcm kuali, suduk, kicap, dak dagin n tulang sapi d sembat (beli) kmk 2, banyak gik sbenanya brg d beli, x plu la d tulis, kepak jari kmk nulis koh. Brg2 ya suma konon2nya k stok utk bulan tok la, x plu kua ke Sibu slalu gilak meli brg, nyerabak (embazir) duit jak. Maklomla, nk berjimat nektok, k ngumpol duit tujuan lain (k nikah sbenanya..amin.) eheeee.. Dalam pada ya jwak, aku x miss dari memenohi kehendak (stelah kperluan dah setel tek nak), ada la sigek benda tuk tek d beli leh aku gara-gara ada hobi baru tek nak d tempat aku berkhidmat tuk, aku pandei meli JALA (nk k nangkap ikan n hidupan aek lain ya bah mun ktkorg paloi gilak sik tauk, yah, sori ar..ehee). Tanpa berpikey panjang aku mcm biasa la, rasa ada lebih skit duit alu la meli jala tek, kotan x mok nk berkongsi jala ngn member ku. Mala jak minjam jala urang sik nyaman jwak nk makei nak.

Mun dak kluarga ku tauk ku meli menatang nama jala tuk trutamanya mak aku, siap bego knak kerepak.ehee. Bila dsebut jak pasal J.A.L.A mesti la nya dgunakan d kawasan beraek (berair) lebih cun n ngam gik d tmpat aku ngaja tuk; S.U.N.G.A.I @ SUNGEI. Berbalit ngn hal mak ku tek, nya bingong n susah ati bila dpt tauk mun aku bermain d sungei. Biasala nak, anak nk, sapa x sayang. Untuk pengetahuan aku sik pandei brenang..eheh. Slalu mak ku mesan "Dol, boh main rah aek, kawu x pandei brenang". Hee, tp dah nama aku tuk ada entingals (x nengar kata) kit, main jwak aek, brenang jwak lam aek TAPI dengan memakei jaket keselamatan yg ajaib dapat nimbol org ya bah.eheh..Langkah keselamatan mmg perlu k utk ngelak benda yg x best berlaku. :)

K la, ya jak la rasa ku nk dpt d tulis, kepak utak ku jadi mastermind mikei pa nk d taip, nk molah ayat bukannya senang, mesti tauk gaya bahasa, subjek predikat suma ya n yg paling penting isik n maklumat yg nk d sampeikan ya. Setakat tok jakla, ada masa n rajin ada ku ngereco gik. k, sekian..makseh. ASSALAMUALAIKUM :)

p/s: lam utak pikei nk enjala jak.ahah

No comments: