Thursday, March 8, 2012

Mat Jenin & Selamat BerHoliday.

Pnah sik terpikei nk jadi org lain walaupun hanya sekejap jak? Pnah x terpikei idup kita sentiasa senang & xda susah? Aku rasa suma org mesti pnah mok jadi org lain. Mok jadi org yang sentiasa selesa, senang & sik menghadapi sebarang kesusahan. Sik terkecuali aku. Aku slalu jwak terpikei mok jadi org lain,berada di tempat lain & suasana yang berbeza dari tempat aku nektok. Aku slalu berimaginasi yang aku tok adalah samada seorang rockstar @ football player & orang kaya.

Imaginasi aku ya akan timbol bila ada kesukaran yang melanda dalam idup aku.ehee. trutamanya bila aku kepokaian & kesengkekan ataupun dengan bahasa sempurnanya kekurangan @ xda duit. Aku tok adalah insan dimana pengurusan kewangan aku adalah tersangat la lemah, mun dalam indeks jadual penilaian daripada TIDAK MAHIR-KURANG MAHIR- SEDERHANA MAHIR-MAHIR-TERLEBIH MAHIR aku akan tergolong dalam penilaian yang plg 1st skali: TIDAK MAHIR. Aku adalah..bolehla dikategorikan sebagai pemboros (bukan pemboroi). Pantang ada duit lebih skit  & aku tertangga barang yang aku idamkan aku jarang berpikei 3 4 5 kali, slalunya aku hanya berpikei 2 kali jak. Kali pertama pikei "aku ada duit lebih skit, x salah beli" & pikei kali kedua: " hmm..mun aku beli tok, x ckpla blanja bulan tok...ahh!xpala duit boleh carik gik..so.. BELI JAK LA". Tangga jak cara ku berpikei dalam berbelanja, amatlah tidak bijak, seolah2 sik da malaikat bait ( kata ati yg waras) yang melawan Encek Napsu (kata ati yg sik waras) yg menghasut aku utk trus memboros. Hmmm...Astaghfirullahalazim..syaiton syaiton...

Berbalit kepada jadi org lain tek, SIK SALAH mun kita berangan nk jadi org lain. Berpijak dibumi yang nyata. perkataan berangan ya adalah bukan realiti. So..hadapilah realiti keadaan dirikpun. Usaha yang dipolah oleh kita sbolm @ semasa & selepas tok akan membentuk & mempengaruhi kehidupan kita. Rajin berusaha maka bagusla hasilnya, mun malas paham2 jakla k. Mcm aku usaha sedang2 jak, jadi nektok aku sedang2 jakla keadaan. Ada pasang surut.huhu...nektok aku surut..surut duit...(*oh payday, cepatla skit ko menjelma)

Esok last day ngajar sblom bercuti seminggu, & aku mcm biasala seperti sirih pulang ke gagang, aku balit ke hometown aku pun. Mun dah balit tok sikkan nk mbak tangan kosong  k mbak k org umah, mesti mok ada buah tangan skit. Mok x mok sbg sorang anak x plu d engat gik opkos la aku mesti beli brg k mbak balit.Mak aku dah pesan awal ariya,"Dol, beli udang sesar unjor ngn mak Dol & mun ada udang @ ikan tapah mbak jwak". Aku mcm biasa la jawab jak "K, klak kmk encariknya". Bukan aku mengeloh (mengeloh sikit jwakla), walaupun poket & palak agong dah susut aku tetap jwak cuba penuhi pesanan mak aku ya. MAK bah, nei kita dapat nek bekira nak. Mak & Bapak la yg banyak berjasa ngn kita, membesarkan kita, merik makan, pakaian & perlindungan sepanjang idup kita dari kecik sampei besar...SAMPEILA KITA JADI MANUSIA. So janganlan kita berkira ngan mak bapak kita & family kita. Sbb di kala susah & senang sapa ada di samping kita mun x kluarga kita pun nak. & tanpa sidak sapala kita.

K, utk penutup kali tok ckp la juz aku madah SELAMAT BERANGAN & SELAMAT BERCUTI SEMINGGU KEPADA PARA PENDIDIK & MURID YANG DIDIDIK. Semoga kita berjumpa agik. CHOW!!! ASSALAMUALAIKOM!

p/s: dlm cuti, msh ada jwak urusan kerja yg plu dipolah..hmm..saya yg mnurut perintah.

No comments: